Teknologi Augmented Reality pada Promosi Berbasis Android

Yuli Cahyaningsih(1),


(1) Universitas Amikom Purwokerto

Abstract


Technological advances can be applied in the business world as a medium of promotional media. Augmented Reality (AR) is a technology that combines 2 dimensions and 3 dimensions into a ward, then projecting the virtual objects in real time. Augmented Reality can be utilized in a variety of needs, one of which is the utilization of promotional media on the Honda Genio brochure. The purpose of this research is to develop new interactive media in assisting the promotion media in Astra Motor Majenang with Android based Augmented Reality technology. The methods used are MDLC (Multimedia Development Life Cycle) consisting of six stages, the concept, the design, the material collecting, the assembly, testing, and the distribution (Distribuiton). The result of this research is an Android-based Augmented Reality promotional media app on the Honda Genio brochure that can display 3D motor objects and display specs in both text and audio form.  The conclusion of the study was from the test results Alpha Test system developed spared from disability or failure of use. As for test results Beta Test, 91.2% of respondents answered strongly agree that it shows that the Augmented Reality app as a promotional medium on Android-based Honda Genio brochure is very interesting and acceptable for users.

Keywords


Augmented Reality; Promotional Media; Android, MDLC

Full Text:

PDF

References


Susanto, T. D. (2017). Sukses mengelola layanan teknologi informasi informasi dan kiat lulus ujian sertifikasi itil fondation. Surabaya: Asosiasi Sistem Informasi Indonesi (AISINDO).

Macmanroe. (2019). Teknologi informasi: pengertian, fungsi, komponen, dan tujuannya. Diambil dari https://www.maxmanroe.com/vid/teknologi/teknologi-informasi.html, diakses pada tanggal 11 Desember 2019

Pamoedji, A. K., Maryuni., dan Sanjaya, R. (2017). Mudah membuat game Augmented Reality (Ar) dan Virtual Reality (Vr) dengan Unity 3D. Jakarta: Elex Media Komputindo

Prabowo, A. Z., Satoto, K. I., dan Martono, K. T. (2016). Perancangan dan implementasi Augmented Reality sebagai media promosi penjualan perumahan. Jurnal Teknologi Dan Sistem Komputer, 3(1), 161–170.

Hadi, F., Permana, R., dan Yulanda, S. (2018). Penerapan Augmented Reality pada brosur Yamaha Tjahaja Baru untuk promosi berbasis Android. Majalah Ilmiah, 25(1), 1–8.

Abdullah, D., Sani, A., dan Hasan, A. (2019). Pemanfaatan teknologi Augmented Reality pada media pengenalan bangunan bersejarah rumah kediaman Bung Karno Bengkulu berbasis Android. Pseudocode, 5(2), 21–29.

Lengkong, H. N., Sinsuw, A. A. E., dan Lumenta, A. S. M. (2015). Perancangan penunjuk rute pada kendaraan pribadi menggunakan aplikasi Mobile Gis berbasis Android yang terintegrasi pada Google Maps. E-Journal Teknik Elektro Dan Komputer, 4(2), 18–25.

Lenurra, F., Pratiwi, D. (2017). Penerapan teknologi Augmented Reality sebagai media promosi apartemen dengan metode Markerless. Citec Jurnal, 2(1), 77-83.

Sulaeman, F. S., dan Putri, N. D. (2019). Pemanfaatan teknologi Augmented Reality Interior dan Eksterior mobil sebagai media promosi pada mobil Honda. Jurnal IKRA-ITH Informatka, 3(1), 63–69.

Bagus, I., dan Mahendra, M. (2016). Implementasi Augmented Reality (AR) menggunakan Unity 3D dan Vuforia Sdk. Jurnal Ilmiah Ilmu Komputer, 9(1), 1–5.

Riyanto, dan S. R, S. (2015). Pemanfaatan Augmented Reality pada media pembelajaran interaktif peredaran Planet Utilization Of Augmented Reality in Interactive Learning Media Of Planet Revolution. Juita, 3(11), 187–192.

Rumajar, R., Lumenta, A., Sugiarso, B. A., dan Unsrat, J. T. E. (2015). Perancangan brosur interaktif berbasis Augmented Reality. E-Journal Teknik Elektro Dan Komputer, 4(6), 1–9.

Binanto, (2010). Multimedia digital - dasar teori dan pengembangannya. Yogyakarta: Andi Ofset

Mustika, M., Sugara, E. P. A., dan Pratiwi, M. (2018). Pengembangan media pembelajaran interaktif dengan menggunakan metode multimedia Development Life Cycle. Jurnal Online Informatika, 2(2), 121-126.

Wahyudi, R., Utami, E., & Arief, M. R. (2016). Sistem Pakar E-Tourism Pada Dinas Pariwisata D.I.Y Menggunakan Metode Forward Chaining. Jurnal Ilmiah DASI, 17(2), 67-75.

Sugiyono, (2018). Metode penelitian kuantitatif. Bandung: Alfabeta

Sugiyono, (2012). Metode penelitian kuantitatif kualitatif dan R dan D. Bandung: Alfabeta


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Journal of Computer Science and Engineering (JCSE)
ISSN 2721-0251 (online)
Published by : ICSE (Institute of Computer Sciences and Engineering)
Website : http://icsejournal.com/index.php/JCSE/
Email: jcse@icsejournal.com

Creative Commons License is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.